Bing Carburateur 1/20/46

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Guido
Berichten: 434
Lid geworden op: 02 jul 2006, 00:33
Locatie: Haarlem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Bing Carburateur 1/20/46

#1 Bericht door Guido » 05 mei 2007, 11:12

Hallo allemaal,

Ik heb hier een leuke carb liggen, maar ik weet verders niet precies hoe alles werkt, dus misschien weten jullie iets?
Het betreft een 1/20/46 bing carburateur, hij is niet te vinden in de database.. maar hij komt van een Heinkel af en het blijkt een 4-takt carburateur te zijn. Ironisch genoeg heeft de vorige eigenaar ermee op een 2-takt gereden, en ik wil hem ook wel eens proberen.
Maar in de hoofdsproeier zit dus een 2e sproeier, ik vind dit erg merkwaardig. Hij kan er niet uit en hij word bij elkaar gehouden met een veer. Maar sinds ik dit open heb gehaalt veert de gasnaald niet meer omhoog (wat hij altijd heeft gedaan..) Van origine zat er een sproeier 85 in, beetje vreemde maat. Helaas was deze zo bros dat hij is afgebroken, gelukkig heb ik het overgebleven schroefdraad eruit kunnen halen!
Hieronder 2 fotos.
De eerste is de carburateur in z'n geheel.
Het 2 plaatje is de hoodsproeier met de veer en de sproeierhouder uit elkaar gehaalt. Heeft een van jullie enig idee hoe dit alles werkt ?
Mvg.
Fotos:

Afbeelding

Afbeelding

Guido
Berichten: 434
Lid geworden op: 02 jul 2006, 00:33
Locatie: Haarlem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door Guido » 09 mei 2007, 19:18

Ik heb nog even gekeken waarom m'n gasschuif niet meer omhoog veert, maar 't is mij een raadsel. In de Hoofdsproeier (2e foto links) zit bovenin nog een soort van sproeier. Deze word op zijn plek gehouden door een veer, eerst was het zo dat als de gasschuif helemaal naar beneden stond dat die sproeier dus dichtzat. Als je hem opendeed zorgde die veer dat hij omhoog werd gedrukt en dat je zo blijkbaar meer mengsel krijgt. Maar als ik nu de gasschuif helemaal erin doe, dan veert hij niet meer terug omhoog. Ligt dit aan de veer of aan iets anders...
Zijn er andere carburateurs die met dit principe werken?

Mvg,
Guido


Ohja, Hier is nog even een Exploded View van het ding, misschien kunnen jullie d'r iets uithalen :?: :
Afbeelding

Guido
Berichten: 434
Lid geworden op: 02 jul 2006, 00:33
Locatie: Haarlem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door Guido » 09 mei 2007, 21:07

Na lang zoeken eindelijk gevonden wat alles is:

A - Carburettor Housing
A2- Evaporator air bore
B - Cover Plate
B1- Cover Thread
B2- Adjusting Screw
C3- Adjusting Screw
E - Mixing Chamber Insert
F2- Pump Needle Jet
F3- Pump Piston
F4- Valve Plate
H - Main Jet
H2- Screw
J - Idling Jet
J1- Screw
J2- Sealing Disc
N - Clamp Ring
N1- Clamp Screw
U - Float Chamber
U1- Float Chamber Cover
W - Float

De dingen die mij intereseren zijn de F. En ik zie hier dat er dus een pomp en een zuigertje in moet zitten ofzo :o nou daar heb ik nog nooit van gehoort in een carb.. Mss moet ik 't ding maar laten voor wat 't is... :( Misschien weet iemand het, maar ik heb dus een veer i.p.v. F2 en 3 :?

Bij voorbaat dank.

klemmertje
Berichten: 261
Lid geworden op: 22 feb 2007, 21:12
Locatie: (Pea)nut(s)-village
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door klemmertje » 09 mei 2007, 21:49

Guido schreef:Ik heb nog even gekeken waarom m'n gasschuif niet meer omhoog veert, maar 't is mij een raadsel. In de Hoofdsproeier (2e foto links) zit bovenin nog een soort van sproeier. Deze word op zijn plek gehouden door een veer, eerst was het zo dat als de gasschuif helemaal naar beneden stond dat die sproeier dus dichtzat. Als je hem opendeed zorgde die veer dat hij omhoog werd gedrukt en dat je zo blijkbaar meer mengsel krijgt. Maar als ik nu de gasschuif helemaal erin doe, dan veert hij niet meer terug omhoog. Ligt dit aan de veer of aan iets anders...
Zijn er andere carburateurs die met dit principe werken?

Mvg,
Guido


Ohja, Hier is nog even een Exploded View van het ding, misschien kunnen jullie d'r iets uithalen :?: :
Afbeelding
Hallo,

Misschien kan ik een deel van het raadsel ontrafelen?

Ik denk dat het hier gaat om een Bing met acceleratie pomp.

Ik heb zelf een BMW R27, en daar zitten op sommige modellen ook dit soort carburateurs.

Door het openen van de schuif gaat de plunjer ook mee omhoog, waardoor er eenmalig extra brandstof mee naar boven wordt gebracht. Dit geeft een mengsel verrijking, waardoor de motor beter opppakt.

Ik heb beide modellen carburatuers op mijn BMW geprobeerd. Behalve een behoorlijk hoger brandstof verbruik in het korte werk heb ik de voordelen ervan op mijn BMW viertakt nog niet echt kunnen ontdekken. De R27 pakt ook met een gewone 26mm Bing uitstekend op. (Zij die de R27 hebben horen lopen kunnen dit beamen.)

Ik heb er dus een gewone carburateur opstaan waarop hij prima werkt.

Tot zover.

Groeten,

Klemmertje

Guido
Berichten: 434
Lid geworden op: 02 jul 2006, 00:33
Locatie: Haarlem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door Guido » 09 mei 2007, 22:32

Harstikke bedankt voor je antwoord Klemmertje! Schiet er al een hoop mee op... Even vraagje nog: Nu heb ik dus in m'n hoofdsproeier alleen een veer zitten, klopt dit of mist er van alles dan?

Maar je hebt dus een "tweetakt carburateur" op een BMW viertakt zitten. Zou deze dan ook op een tweetakt werken? Ik ben beetje bezig geweest om hem op m'n Puch Maxi te zetten, om te testen en later te overwegen 'm op m'n Kreidler te zetten..
Maar ik ga er vanuit als ik geen "Zuiger heb" dat ik dan dus nooit dat ding lopend krijg?
Hij is verder helemaal compleet.
Sproeier 85 is alleen kapot gegaan van oudheid, in 2en gedraait ofzo :x Maar gewone passen er ook in!
Moet ik hem gewoon proberen of heeft dit geen nut.

klemmertje
Berichten: 261
Lid geworden op: 22 feb 2007, 21:12
Locatie: (Pea)nut(s)-village
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door klemmertje » 09 mei 2007, 22:46

Guido schreef:Harstikke bedankt voor je antwoord Klemmertje! Schiet er al een hoop mee op... Even vraagje nog: Nu heb ik dus in m'n hoofdsproeier alleen een veer zitten, klopt dit of mist er van alles dan?

Maar je hebt dus een "tweetakt carburateur" op een BMW viertakt zitten. Zou deze dan ook op een tweetakt werken? Ik ben beetje bezig geweest om hem op m'n Puch Maxi te zetten, om te testen en later te overwegen 'm op m'n Kreidler te zetten..
Maar ik ga er vanuit als ik geen "Zuiger heb" dat ik dan dus nooit dat ding lopend krijg?
Hij is verder helemaal compleet.
Sproeier 85 is alleen kapot gegaan van oudheid, in 2en gedraait ofzo :x Maar gewone passen er ook in!
Moet ik hem gewoon proberen of heeft dit geen nut.
Hallo,

De versie die ik heb heeft dit als een soor aanbouw-kitje. Als je het niet monteerd werkt alles als een gewone carburateur.

Ik denk niet dat de Bing op mijn BMW voor een tweetakt bedoeld is geweest. Ze hebben gewoon als eerste montage op deze R27'ers gezeten.

De truc is dat je als je het gas snel opendraait bij langzaam draaiende motor er een sterke verlaging van de gasstroom over de spoeier ontstaat. Hoe groter de carburateur, hoe sterker dit effect. Dit geeft mengsel verarming wat stotteren of ploffen bij het accelereren kan geven. In het ergste geval slaat de motor gewoon af.

Door nu via de achterdeur extra brandstof bij te mengen nihileer je dit effect en pakt de motor beter op bij snelle lastwissel in het onderste bereik van de carburatuer en lage motor toerentallen. Bij tweetakten ligt dit nog lastiger omdat de graad van tuning van de inlaat (zuigergestuurd) een deel blow-back geeft. Het blow-back deel kan dus drie maal de spoeier passeren voor het in het carter verdwijnt. Dit geeft weer een extra mengsel verrijking.

Suc6 ermee

Klemmertje

Guido
Berichten: 434
Lid geworden op: 02 jul 2006, 00:33
Locatie: Haarlem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door Guido » 09 mei 2007, 23:03

Dus als ik het goed begrijp is die "extra sproeier" in de hoofdsproeier om te zorgen dat hij niet wegvalt als je het gas te snel opendraait?

Ik snap alleen nogsteeds niet hoe het kwam dat eerst m'n gasschuif terugveerde als ik hem er helemaal induwde, en nu zegmaar blijft hangen... en ik kan niet uit je verhaal uitmaken of ik hem nou kan gebruiken. (Ik snap niet al die dingen die je zegt :oops: )
In elk geval, over dat blowback, op mijn Puchmaxi zit een 50cc Membraan Cilinder, dus er zal geen tot weinig blowback zijn door de membraangestuurde inlaat. Is dit dan weer prestatie verlagend in combinatie met die carburateur?
En kan ik hem op een 2-takt zetten? Want dat is eigenlijk wat ik mij het sterkst afvraag...

In elk geval bedankt voor het antwoord :)

Mvg,
Guido

RmC
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
Locatie: koudekerk aan den rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door RmC » 10 mei 2007, 09:01

denk dat er dan ergens vuil in het carburateurtje zit, aangezien de eerst wel veerde en nu niet. laat hem eens ultrasoon reinigen, dan weet je zeker dat er geen vuil meer in zit.

een viertakt carburateur is gewoon te gebruiken op een 2-takt. alleen de sproeier bezetting moet je helemaal uit puzzelen. verder zou het niet uit moeten maken. heb zelf tijden gereden met een 24mm van een 4-takt op me zuignap, werkte prima. alleen een hoop afstelwerk

Mvg Johan

klemmertje
Berichten: 261
Lid geworden op: 22 feb 2007, 21:12
Locatie: (Pea)nut(s)-village
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door klemmertje » 10 mei 2007, 09:26

Guido schreef:Dus als ik het goed begrijp is die "extra sproeier" in de hoofdsproeier om te zorgen dat hij niet wegvalt als je het gas te snel opendraait?

Ik snap alleen nogsteeds niet hoe het kwam dat eerst m'n gasschuif terugveerde als ik hem er helemaal induwde, en nu zegmaar blijft hangen... en ik kan niet uit je verhaal uitmaken of ik hem nou kan gebruiken. (Ik snap niet al die dingen die je zegt :oops: )
In elk geval, over dat blowback, op mijn Puchmaxi zit een 50cc Membraan Cilinder, dus er zal geen tot weinig blowback zijn door de membraangestuurde inlaat. Is dit dan weer prestatie verlagend in combinatie met die carburateur?
En kan ik hem op een 2-takt zetten? Want dat is eigenlijk wat ik mij het sterkst afvraag...

In elk geval bedankt voor het antwoord :)

Mvg,
Guido
Hallo,

Of dit ook op een tweetakt werkt durf ik niet te zeggen. Ik heb daar geen ervaring in.

Waarschijnlijk zit er dan toch iets niet helemaal goed in elkaar. Ik heb mijn Bing nog even geprobeerd, maar de gasschuif veert iets terug als je de gasschuif helemaal naar omlaag hebt gedrukt.

Of het werkt op je Puch zul je zelf uit moeten proberen.

Suc6 ermee.

Klemmertje

heinkeltje
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jul 2007, 22:54
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door heinkeltje » 27 jul 2007, 23:43

bel me maar even ik kan je alles vertellen over deze carburateur
ik reviseer ze namelijk al sinds jaren
0486453009

Plaats reactie