Groot aantal bromfietsdiefstallen.
- Flacko
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Groot aantal bromfietsdiefstallen.
Groot aantal bromfietsdiefstallen
In het eerste halfjaar van 2007 werden ruim 4,5 duizend bromfietsen gestolen. Dat is zes van elke duizend. Bij personenauto's is dat minder dan één per duizend; bij motorfietsen 5 per duizend. Dankzij de verplichte kentekening van bromfietsen per 1 januari 2007 is er voor het eerst een goed beeld van bromfietsdiefstal in Nederland. Het aantal diefstallen van personenauto's blijft verder dalen.
Er zijn in Nederland ruim 780.000 gekentekende brom- en snorfietsen; hiervan werden er de eerste helft van dit jaar 4.588 gestolen. Slechts 27 % van de gestolen brom- en snorfietsen werd teruggevonden. Gemiddeld werd van de overige gekentekende voertuigen 47% na diefstal teruggevonden. Ook hier scoren de brom- en snorfietsen dus slecht.
In een half jaar tijd werd eveneens voor 6 op de 1000 bromfietsen een vervangende kentekenplaat aangevraagd omdat deze was verloren of gestolen. De Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit, die deze cijfers publiceert, vermoedt dat gestolen kentekenplaten worden gebruikt om gestolen bromfietsen en bromfietsen waarvoor geen kenteken kon worden verkregen, te camoufleren. De branche heeft sterk aangedrongen op kentekening van het bromfietspark. Juist om meer grip te krijgen op bromfietsdiefstal.
Bron RDW
In het eerste halfjaar van 2007 werden ruim 4,5 duizend bromfietsen gestolen. Dat is zes van elke duizend. Bij personenauto's is dat minder dan één per duizend; bij motorfietsen 5 per duizend. Dankzij de verplichte kentekening van bromfietsen per 1 januari 2007 is er voor het eerst een goed beeld van bromfietsdiefstal in Nederland. Het aantal diefstallen van personenauto's blijft verder dalen.
Er zijn in Nederland ruim 780.000 gekentekende brom- en snorfietsen; hiervan werden er de eerste helft van dit jaar 4.588 gestolen. Slechts 27 % van de gestolen brom- en snorfietsen werd teruggevonden. Gemiddeld werd van de overige gekentekende voertuigen 47% na diefstal teruggevonden. Ook hier scoren de brom- en snorfietsen dus slecht.
In een half jaar tijd werd eveneens voor 6 op de 1000 bromfietsen een vervangende kentekenplaat aangevraagd omdat deze was verloren of gestolen. De Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit, die deze cijfers publiceert, vermoedt dat gestolen kentekenplaten worden gebruikt om gestolen bromfietsen en bromfietsen waarvoor geen kenteken kon worden verkregen, te camoufleren. De branche heeft sterk aangedrongen op kentekening van het bromfietspark. Juist om meer grip te krijgen op bromfietsdiefstal.
Bron RDW
- Flacko
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Bij de invoering van het kentekenregister voor brom en snorfietsen is ons op de mouw gespeld dat een bromfiets met kenteken minder aanstrekkelijk voor dieven zou zijn.
En het zou de opsporing van gestolen bromfietsen makkelijker maken!
Er wordt meer gestolen en de kentekenplaten worden ook masaal gejat om ongekentekende bromfietsen van een plaat te voorzien.
Het kentekenen heeft ons alleen veel geld gekost en het invoeren is ook veel moeilijker geworden.
En het zou de opsporing van gestolen bromfietsen makkelijker maken!
Er wordt meer gestolen en de kentekenplaten worden ook masaal gejat om ongekentekende bromfietsen van een plaat te voorzien.
Het kentekenen heeft ons alleen veel geld gekost en het invoeren is ook veel moeilijker geworden.
- pluisje
- Berichten: 1918
- Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
- Locatie: Monster
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
ik denk dat er ook een ander effect achter zit;
door de registratie is er makkelijk achter te komen op wat voor
een brommer de buurman rijdt.
als jij een Aprillia rmxx3344b hebt en je hebt onderdelen nodig,
dan zoek je een andere Aprillia rmxx3344b om te jatten.
zie je dan een Aprillia rijden, kan je aan het kenteken achterhalen
of het jouw type is.
een Aprillia rmxx3344a is dan niet intressant en laat je staan.
vroeger zou je misschien twijfelen of het de juiste is,
maar als je het nu zeker weet,
het is een Aprillia rmxx3344b en hij staat slecht op slot,
dan ben je meer gemotiveerd om hem te jatten.
persoonlijk denk ik meer dat brommer algemeen makkelijk te jattten
zijn en dat er vroeger gewoon minder aangegeven werd;
een gestolen brommer is goedkoper om te kopen, dus zeker in de
grote steden is het vaak dat je zelf al op een gestole brommer rijdt,
voordat i gestolen wordt.....
door de registratie is er makkelijk achter te komen op wat voor
een brommer de buurman rijdt.
als jij een Aprillia rmxx3344b hebt en je hebt onderdelen nodig,
dan zoek je een andere Aprillia rmxx3344b om te jatten.
zie je dan een Aprillia rijden, kan je aan het kenteken achterhalen
of het jouw type is.
een Aprillia rmxx3344a is dan niet intressant en laat je staan.
vroeger zou je misschien twijfelen of het de juiste is,
maar als je het nu zeker weet,
het is een Aprillia rmxx3344b en hij staat slecht op slot,
dan ben je meer gemotiveerd om hem te jatten.
persoonlijk denk ik meer dat brommer algemeen makkelijk te jattten
zijn en dat er vroeger gewoon minder aangegeven werd;
een gestolen brommer is goedkoper om te kopen, dus zeker in de
grote steden is het vaak dat je zelf al op een gestole brommer rijdt,
voordat i gestolen wordt.....
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Gestolen bromfietsen werden sowieso al vrij veel uitelkaar gehaald om in onderdelen te verkopen of te gebruiken. Het maakt dan weinig uit of er al dan niet een kenteken op zit, en het motornummer hoeft niet persé op het kenteken te staan, dus met een gejat blok rijden is een niet echt groot risico, zeker niet als de rest van de brommer wel 'normaal' is. Het framenummer zal nog wel eens gecontroleerd worden, maar het motornummer niet.
Maar, behalve het geld innen voor het kentekenen, het kunnen flitsen zal de hoofdreden zijn geweest voor het kentekenen van bromfietsen.
Maar, behalve het geld innen voor het kentekenen, het kunnen flitsen zal de hoofdreden zijn geweest voor het kentekenen van bromfietsen.
- harry-65
- Berichten: 480
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
- Locatie: Heerhugowaard
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Er worden sinds jaar en dag allerlei dingen in Den Haag en door de handel bedacht die diefstel van voertuigen zogenaamd tegen moeten gaan. En alles kan zo de prullenbak in, het wordt hooguit wat lastiger om iets eenvoudig mee te nemen.
Te denken valt aan:
• fietsen zware sloten en postcode graveren later kwam er bij voorzien van een chip
• Auto's voorzien van kentekenbewijs deel 3. en startonderbrekers
• En zo hebben we nu ook de kentekens voor brommers.
Dit zijn zomaar wat punten, ongetwijfeld zal deze lijst zo aangevuld kunnen worden.
Wie er echt denkt dat de invoering van kentekens voor brommers ooit iets te maken heeft met het tegengaan van diefstal heeft volgens mij gewoon een bord voor zijn/ haar hoofd.
Het is een leuk geweest voor de schouwbedrijven de RDW, veel werk en poen opgeleverd, en voor veel bezitters van brommers een hoop ergernis en kosten. En als extra voor de bezitters van een kenteken de zorg om de plaat zo vast te maken dat het stelen van de plaat wat moeilijker wordt. Gewoon blijven lachen
Te denken valt aan:
• fietsen zware sloten en postcode graveren later kwam er bij voorzien van een chip
• Auto's voorzien van kentekenbewijs deel 3. en startonderbrekers
• En zo hebben we nu ook de kentekens voor brommers.
Dit zijn zomaar wat punten, ongetwijfeld zal deze lijst zo aangevuld kunnen worden.
Wie er echt denkt dat de invoering van kentekens voor brommers ooit iets te maken heeft met het tegengaan van diefstal heeft volgens mij gewoon een bord voor zijn/ haar hoofd.
Het is een leuk geweest voor de schouwbedrijven de RDW, veel werk en poen opgeleverd, en voor veel bezitters van brommers een hoop ergernis en kosten. En als extra voor de bezitters van een kenteken de zorg om de plaat zo vast te maken dat het stelen van de plaat wat moeilijker wordt. Gewoon blijven lachen
- kreidler65
- Berichten: 376
- Lid geworden op: 18 mei 2006, 22:09
- Locatie: z-h
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- RuudvanWijk
- Berichten: 1250
- Lid geworden op: 22 mar 2007, 21:25
- Locatie: Bovenkarspel
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 26 keren
Goede informatie Flacko en ook van de rest van de mannen uiteraard. Diefstal is van alle tijden, maar wordt nu meer zichtbaar in cijfers door het kentekenen. Uiteraard zal het op kenteken moeten zetten de boeven onder ons meer op het spoor van jatwerk gezet hebben om een niet of moeilijk te kentekenen bromfiets "legaal" te maken. Ik beschik zelf helaas niet meer over vergelijkingscijfers, omdat ik medio 2004 als schade-expert met pensioen ben gegaan. Ik heb in de vakliteratuur er nog niets verontrustend over gelezen. Maar dat zal wel komen omdat de meerderheid W.A. verzekerd is en diefstal ( buitenshuis) niet gedekt is. Op de meeste inboedelpolissen is de diefstal van de bromfiets uit de woning of berging/garage wel verzekerd op basis van dagwaarde. Alleen in de media is er over gesproken.
Goed op je materiaal passen en voorzorgsmaatregelen treffen is het advies.
vr.groet,
Ruud
Goed op je materiaal passen en voorzorgsmaatregelen treffen is het advies.
vr.groet,
Ruud